Thursday, November 2, 2017

anda ingat saya ada masa untuk sakit kepala



Cabaran yang ada bila dah ada kakitangan di bawah anda.. antaranya bagaimana untuk bercakap mengikut gaya penyampaian dan pemahaman mereka..


setelah hampir 4 bulan berkhidmat, saya selalu ada masalah ini. Berkemungkinan sebab biasa bercakap dalam laras bahasa saintifik atau biasa bercakap dengan kawan-kawan dalam komuniti yang sama atau saya bercakap dengan laju atau yelah semua kelemahan dtg dari saya la tu, haha..


they came to me and talk, bercerita panjang lebar and then saya concludekan in a short way, tetiba..

"bukan puan, bukannn..bukan begitu"

They start story telling balik, then I pun layan, still I got that same conclusion. Sometimes, I just okay, okay. Kalau nasib baik, adalah seorang penyelamat akan interrupt, "betullah apa yang puan cakap tu, itu la yg puan maksudkan, then baru la insan-insan ini macam "ehh, aah lahh..okay"


Thank you dear, fuh...
I rasa dorang nak menang, ego staff senior kan..hihi..


jadinya, saya terasa jugak ada masalah kepercayaan memandangkan sy org baru kan, tetapi point yang saya faham is usually betul! ini berdasarkan pengalaman banyak kali.. its simple tetapi story telling membuatkan ia nampak susah, they keep berpegang kepada what story they told me. I hantar korang semua g genovasi je lah kan. tapi apakan daya budget takde.


sometimes, I asked question just to get a clear answer or just to confirm my view, and guess what it was very difficult for me to get a direct answer.. i need them to story and explain why..why..why.. barulah i faham. hahaha, funny kan,nasib la saya pergi menuntut di genovasi, they taught me on how to emphatise and the need of "dig more". hahaha..omg



so, do I need to learn on how to downgrade my language.. the way I am asking and the way I should response back to their story? urgh, bekerja di daerah bukan sahaja perlu handle kerja hakiki, tetapi to make sure kerja hakiki itu disiapkan dengan sempurna you need to hear their story telling.


So stress..


This is what I I felt after 4 months working in small district. I miss my friends so muchhhh! lonely sangat rasanya  la haiii.. haha..




I need to learn


Please la hidup dengan ringkas dan mudah. KPI saya..


"Leave me alone stress"

















No comments:

Anak umur 2 tahun belum pandai bercakap?

Assalamualaikum dan Selamat Pagi Just want to share one important research daripada Pakar Terapi Ucapan anak saya, yang mana kanak-kanak y...