Monday, November 13, 2017

Anak umur 2 tahun belum pandai bercakap?

Assalamualaikum dan Selamat Pagi

Just want to share one important research daripada Pakar Terapi Ucapan anak saya, yang mana kanak-kanak yang delay speech ni kebanyakannya disebabkan oleh perkembangan gerakan mereka tidak berlaku mengikut graf pertumbuhan yang disarankan. Rata-rata parent yang ditemubual pun cakap anak dorang skip merangkak, meniaraplah dan terus berjalan. So kiranya boleh diterima pakai la kan hasil daripada temubual ni..


Bayi perlu kuasai dan mantapkan setiap kemahiran satu demi satu, perlu meniarap dahulu, kemudian merangkak dengan lajunya, dan kemudian duduk dan seterusnya daripada duduk terus berdiri dan berlariiiii.. masa ini memang mummy, daddy, grandpa, grandma akan bersorak melompat kegembiraan wah sampai begitu sekali.. haha..


So anak saya, Haris.. dia tidak merangkak mahupun meniarap.. memang langsung tidak, terus ke duduk dan berdiri berjalan satu satu jatuh... bangun lagi jalan-jalan dan terus berlari pada usia 13-14 bulan mcm tu..  mmg dgn jelas lagi bersuluh, graf pertumbuhan tu dia skip. Jadi ternyatalah sekarang Haris pun mengalami delay speech, tetapi tetapi alhamdulilah sekarang Haris menunjukkan minat ikut apa yang kita ajar dia, haha.. mummy sukaaaaa...

dia dah mula ikut nyanyi walaupun bunyi tu just sekadar heyyyyyy eyyyyy yeyyy.. tapi mummy tahu haris tgh follow melodi lagu tu..  sejak 2 minggu yang lepas la.. skrg Haris nak masuk 2 tahun 4 bulan.. dah ada bunyi cakap byeeee..hiiiiii..dengan lenggoknya bunyi manja gtu..



kalau sebut pokok, dia boleh cakap "ok", "ok".. bukan okay ye kawan2, ok okkkk.. sebut betul2, hahaha. Kalau lalat pulak dia sebut yat, mummy swear mummy tak ajar pelat okay, mummy tuturkan dengan jelas lalat.. cuma haris menuturnya dgn pelat, tak apa sayang, sikit2..mummy yakin haris boleh!!!!!! kalau kita cakap tak tahu, tak tahu.. dia akan mentioned "au".."au".. ahaha..


Mummy suka sebab Haris dah mula tunjukkan variasi pada pertuturan.. itu yang penting, selalu rangsang dan make sure masa kita tuturkan, anak kita tengok muka kita dan mulut kita.. baru dia dirangsang untuk follow words itu.. kita pulak kena cakap dengan jelas dan lantang.. cakap sepatah demi sepatah.. baru senang dia nak ikut...


Selain itu boleh dedahkan pada video lagu kanak-kanak yang dia suka, mcm Haris dia suka lagu opening Boboboy Galaxy dan Omar Hana.. bukak je lagu yang dia suka, insyaAllah akan adalah bunyi bunyian daripada mulut dia, nak ikut nyanyi sekali la kononnya, hehe.. sungguh gembira sgt bila dgr Haris follow, rasa mcm dalam mimpi, sebab selalu jugak mimpi haris nyanyi and bercakap, haha.. see..kita perempuan banyak berfikir sampai termimpi-mimpi..


So mummy yang ada kesayangan yang delay speech, jgn risau.. kita usaha sama-sama... dan doa jangan lupa. Pandang wajah anak dan titipkan doa.. doa ibu sebaik-baik doa kan. InshaAllah..




Positifkan minda, jangan buang waktu dengan berfikir yang negatif!!! hihi..







No comments:

Anak umur 2 tahun belum pandai bercakap?

Assalamualaikum dan Selamat Pagi Just want to share one important research daripada Pakar Terapi Ucapan anak saya, yang mana kanak-kanak y...